uutiset

Miten laatia hyvä sopimus?

07.01.2015

HYVÄ SOPIMUS

 

Kävin taas tällä viikolla tutustumassa aloittavaan yritykseen, jonka kanssa käytiin läpi yrityksen tärkeimpiä sopimuksia. Yrittäjä oli kiitettävällä tavalla tutkinut kilpailijoiden käyttämiä sopimusehtoja ja voimassa olevia yleisiä sopimusehtoja, mutta ei kuitenkaan tuntenut niitä voivansa suoraan käyttää. Ne eivät hänen mielestään vastanneet hänen tarpeisiinsa eivätkä olleet riittävän tarkkoja tai riittävän selkeitä.

 

Keskustelun kuluessa kävi ilmi, että hän oli analysoinut tarpeensa todella hyvin, tunnistanut sopimuksiin liittyvät riskit ja keksinyt keinot miten niihin varautua. Kaikki tärkeitä vaiheita hyvän sopimuksen synnyttämisessä. Liian usein meillä luotetaan suullisiin sopimuksiin ja uskotaan kaiken menevän hyvin kun käynnistetään laajaakin yritysyhteistyötä. Turvallisempi tapa on käyttää hieman aikaa ennen yhteistyön käynnistymistä ja turvata toiminta hyvällä sopimuksella.

 

Miten sitten laatia hyvä sopimus? Tärkeintä on tuntea ne tarpeet mihin sopimusta laaditaan ja kirjoittaa sopimus ymmärrettävällä kielellä. Olen aina kannustanut yrittäjiä kirjoittamaan sopimusehtonsa omalla kielellään, oman kuuloiseksi. Viime viikolla sattui silmääni myös tuore suhtautuminen sopimuksiin, sopimusten visualisointi. Liian usein sopimukset kirjoitetaan niin monimutkaisesti, että osapuolet eivät niitä ymmärrä ja siksi  jopa pelkäävät niiden allekirjoittamista. Visualisoimalla eri sopimuskohtia tätä voisi hyvinkin helpottaa. Hyvän sopimuksen tärkein tehtävä on kuitenkin toimia muistilistana ja toimintaohjeena molemmille osapuolille.

 

Kun haluat käynnistää oman yrityksesi sopimusten määrätietoisen varmistamisen aloita tästä: 

 

1.    Analysoi sopimuskantasi

2.    Kiinnitä erityistä huomiota tärkeimpiin sopimuksiin

3.    Tee päätös siirtyä käyttämään kirjallisia sopimuksia

4.    Tarkista tarjouspohjasi

Uutisarkisto
07.01.2015
Miten laatia hyvä sopimus?
07.01.2015
MARAn valmistelemia ravintolatilausten yleisiä ehtoja ei oteta käyttöön
02.01.2012
Uusi kuluttajaturvallisuulaki tuli voimaan 1.1.2012